ၾကိဳဆိုပါသည္ ရကၡေျမဖါြး အသံမ်ားတည္း
စင္စစ္ သူတို ့အသံမ်ားမွာ ယခုမွ ထြက္ေပၚလာေသာအသံမဟုတ္။ထာ၀ဥ္ပဲ့တင္ခတ္ေနေသာ သူတို ့၏ ရင္တြင္းကအသံကို က်ြန္ေတာ္အမွတ္ရမိေနသည္မွာ
ၾကာျမင့္ခဲ့ျပီ။ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၉ရ၂ ခုႏွစ္က ရခိုင္ျပည္အေနက္ပိုင္ ေမာင္ေတာျမိဳ
့နယ္ တမန္းသားေက်းရြာတြင္ က်န္းမာေရး၀န္ထမ္းအျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ျဖစ္စဥ္က
ယင္းေက်းရြာမွ လူငယ္တခ်ိဳ ့ႏွင့္ စကားလက္ဆံုက်ခဲ့သည္။ ယင္းအခ်ိန္က မဆလပါတီမွ
ပုဂၢိဳလ္မ်ား လာေရာက္လ််င္လညး္ ထမင္းခ်က္ေက်ြးရ ၊ေျမတိုင္းစာေရးလာလ််င္လည္း၊
ထမင္းခ်က္ေက်ြးရ ၊ ရဲလာလွ်င္လည္း ထမင္းခ်က္ေက်ြးရ၊ စစ္တပ္လာလ််င္လညး္
ထမင္းခ်က္ေက်ြးရႏွင့္ မည္သူ ့ကို အေဖေခၚရမွန္း မသိဟု ေျပာၾကသည္။ နယ္စပ္ေဒသမွာ
ေနထိုင္ေသာသူတို ့မွာ အားလံုးကို ေၾကာက္လန္ ့ေနၾကရသည္။ ထို ့ေၾကာင့္
ကိုယ္တိုင္းကိုယ့္ျပည္မွာ ေအးေအးေဆးေဆး ေနလိုသည္ဟု ေျပာၾကသည္။
ယင္းကိစၥႏွင့္ ပါတ္သက္၍ နယ္စပ္ေက်းရြာမွ လူငယ္မ်ားကို
ေမးျမန္းၾကည့္ရာ သူတို ့၏ ေျပာၾကားေသာစကားမွာ ရခိုင္ျပည္ကို ရခိုင္လူမ်ိဳးတို ့
ေအးေအးေဆးေဆးနွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ရရွိေသာအခ်ိန္လို ခ်င္သည္ဟု
ေျပာဆိုၾကသည္။ အေၾကာင္းမွာ ေန ့တထိတ္ထိတ္ ညတထိတ္ညတထိတ္နွင့္
မည္သည့္အာမခံခ်က္မရွိေသာ ဘ၀ကို သူတို ့ မလိုလားဟု ေျပာဆိုၾကသည္။ သူတို ့၏အသံကို
က်ြန္ေတာ္အမွတ္တရရွိေနျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္ေတာင္ပိုင္း ကုလားျပင္ ေဆးေပးခမ္းတြင္
၁၉၈၄- ခုႏွစ္က ေျပာင္းေရႊ ့ရသည္။ ဂြျမိဳ ့နယ္တခြင္ က်ြန္ေတာ္ သြားေရာက္ရသည္။
ယင္းအခ်ိန္က က်ိႏၱလီတံထားမရွိေသး။ ကုလားျပင္ေက်းရြာႏွင့္ ကိုင္းခံုက်းရြာသို ့
ကူးတို ့ေဖါင္ျဖင့္ ခရီးသည္မ်ားကို ့သယ္ယူပို ့ဆာင္ေပးရသည္။ သံတြဲျမိဳ
့မွလာေသာ ေမာ္ေတာ္ကားျဖင့္လာသည့္ ခရီးသည္ကို ယင္းေဖါင္ျဖင့္ ၀ါးလံုးထိုးကာ ပို
့ေဆာင္ေပးရသည္။ ထို ့အတူ ဂြျမိဳ ့မွလာေသာ ခရီးသည္ကိုလည္း ထိုနည္းအတိုင္းပင္
၀ါးလံုးထိုးေဖါင္ျဖင့္ သယ့္ေဆာင္ေပးရသည္။ တခါတရံတြင္ ရခိုင္ျပည္ေတာင္ပိုင္းရွိ
ေတာင္ေပါက္ေက်းရြာသို ့ က်ြန္ေတာ္သြားေရာက္သည္။ ယင္းဖက္က
ေက်းရြာသူေက်း၇ြာသားမ်ားမွ ရခိုင္ေျမာ္ကပိုင္းေလသံျဖင့္ ေျပာၾကားျခင္းမရိွ။
အေရွ ့ဖက္ကေလသံျဖင့္
ေျပာဆို ၾကသည္။ အေရွ့ဖက္ကေလသံဆိုျခင္းမွာ ရခို္င္ရိုးမေတာင္၏ အေရွ့ဖက္ကရွိေသာ
ဧရာ၀တီဖက္သားေလသံကို ေျပာဆိုၾကျခင္းျဖစ္သည္။ ရခိုင္မုန္ ့တီဆိုသည္ေတာင္မွ
အေနာက္မုန္ ့တီ စားမလား ၊ အေရွ့မုန္ ့တီစားမလား ဆိုျခင္းကအစ ကြဲျပားသည္။
စကားေလသံကသာ ကြဲျပားေသာ္လည္း သူတို ့သည္ ရခို္င္လူမ်ိုးဟု စိတ္ထဲမွာေကာ
ျပင္ပမွာပါ အမ်ိုးကိုခ်စ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ထာ၀ရေျပာဆိုၾကသည္။ သူတို ့ႏွင့္ ေတြ
့ဆံုသည့္အခါတိုင္း ဂြျမိဳ ့နယ္မွ က်ြန္ေတာ္နွင့္ စကားလက္ဆံုေျပာျဖစ္ေသာ
ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ - ေ၀း နင္လဲ ရခို္င္ျပည္ကို လုိခ်င္သလို ငါလဲ လိုခ်င္တယ္ဟု -
ေျပာဆိုတတ္ၾကသည္။
ဂြျမိဳ ့နယ္သည္ ေတာ္လွန္ေရးေခတ္အဆက္ဆက္ နို္င္ငံေရးႏွင့္
စိမ္းသူမ်ားမဟုတ္ေခ်။ စာေပဗဟုသုတမ်ားႏွင့္ ကင္းကြာသူမ်ားမဟုတ္။ စာေရးဆရာမ်ား
အနုပညာသည္မ်ား ထြန္းေတာက္ရာျမိဳ ့နယ္ျဖစ္သည္။ ၈၈- အေရးအခင္းကာလတြင္
ကုလားျပင္ေက်းရြာမွ ဦးဘညြန္ ့မွာ ဖမ္းဆီးခံရျပီး စစ္ေတြေထာင္ေရာက္လာသည္။
ယင္းေထာင္မွ ဘူးသီးေတာင္ရွိ က်ီးကန္းျပင္ေထာင္သို ့ရဲဘက္အျဖစ္ ပို ့ခံရသည္။
က်ီးကန္းျပင္ေထာင္မွ ထြက္ေျပးၾကေသာအခါ တဦးမွာ ပစ္သတ္ခံရသည္။ သူတို ့ကို
ယင္းေထာင္မွာ ဆက္လက္မထားေတာ့ဘဲ စစ္ေတြေထာင္သုိ ့ ျပန္လည္ပို ့သည္။
စစ္ေတြေထာင္သို ့ေရာက္လာေသာအခါ က်ြန္ေတာ္က ေထာင္၀င္စာေတြ ့ဆံုျပီး သူ၏စားစရာ
ေဆးလိပ္၊ငပိ္ကအစ တာ၀န္ယူ ပို ့ေပးေနခဲ့သည္။ လြပ္ေျမာက္လာေသ္အခါ ျပန္စရိတ္ကို
ေပးျပီး ဂြျမိဳ ့နယ္သို ့ သေဘၤာႏွင့္ တင္ေဆာင္ပို ့ေပးလို္က္ေတာ့သည္။ ဦးဘညြန္
့မွာ ျမ၀တီမဂၢဇင္းတြင္ ရဲေဘာ္မိုး ကေလာင္အမည္ျဖင့္ ေရးသားခဲ ့ေသာ ေလတပ္မွ
အျငိမ္းစားမယူခင္ကပင္ စာေရးေနေသာ တပ္ၾကပ္ၾကီး စာေရးဆရာျဖစ္သည္။ ဦးဘညြန္ ့မွာ
အခါအားေလ််ာ္စြာ က်ြန္ေတာ္တို ့ႏွင့္ စကားေျပာတိုင္း သမိုင္းႏွင့္ခ်ီကာ
ေျပာဆိုတတ္သူျဖစ္သည္။ က်ြန္ေတာ္တို ့ဆိုသည္မွာ ကိုမ်ိုဳးျမင့္ေခၚေမာင္ေမာင္လည္
စကား၀ိုင္းတြင္ ပါေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကိုမ်ိဳးျမင့္မွာ
သြားဖက္ဆိုင္ရာေဆးတကၠသိုလ္မွ ဦးသန္ ့အေရးအခင္းတြင္ ဖမ္းဆီးေထာင္က်ခဲ ့ေသာ
သြားဆရာ၀န္ေလာင္းျဖစ္သည္။ သူ၏အကိုမွာ ကဗ်ာဆရာေအာင္သာမိုး( သံတြဲ ) ျဖစ္သည္။
ယခုေတာ့ မ်ိဳးျမင့္ေခၚေမာင္ေမာင္ မွာ - ၈၈ - အေရးအခင္းျဖစ္ျပီး မၾကာခင္တြင္
ကြယ္လြန္သြားခဲ ့ျပီဟု သတင္းၾကားရသည္။ သူတို ့ႏွင့္ စကားေျပာတိုင္း
ရခို္င္ျပည္ေတာင္ပို္င္းမွ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ ကိုယ့္ရခိုင္နို္င္ငံ ျပန္လည္တမ္းတ
ရခ်င္ေသာအေၾကာင္းေတြကို ေျပာျဖစ္ၾကသည္သာမ်ားသည္။
က်ြန္ေတာ္သည္ ရခို္င္ျပည္တ၀ွမ္းကို တာ၀န္က်ရတိုင္း သြားေရက္သလို
မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္း သေဘာၤသားမ်ားလည္းရွိရာ အခါအခြင့္ၾကံဳတိုင္း ျမိဳ
့ေပါင္းမ်ားစြာသို ့ လိုက္ပါသြားဖူးသည္။ မွတ္မွတ္ရရေျပာရလ််င္ မန္ေအာင္ျမိဳ
့ကို ပင္လယ္ခရီးမို ့ မသြားခ်င္ဆိုကာ ေပေတေတ ေနခဲ ့၍ ယင္းျမိဳ ့တျမိဳ ့ထဲသာ
မေရာက္ဖူး။ အျခားျမိဳ ့နယ္မ်ား ၊ေက်းရြာမ်ားကိုကား တညတန္သည္၊ ႏွစ္ညတန္သည္၊
တလတန္သည္ ၊ေနဖူးေရာက္ဖူး သြားဖူးသည္။ သည္အခါ နယ္ေျမခံပုဂၢိဳဳလ္မ်ားႏွင့္
အခါအားေလ််ာ္စြာ ေျပာျဖစ္ေသာစကားမွာ ေမြးရာပါနို္င္ငံေရး စကားျဖစ္ပါေတာ့သည္။
သည္အခါ ရခိုင္နို္င္ငံေတာ္အေၾကာင္းႏွင္
ယခုလည္းမေလးရွားနိုင္ငံရွိ ရခို္င္ျပည္မွ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္
ရခို္င္ျပည္လြပ္ေျမာက္ေရးပါတီမွ တာ၀န္ရွိပုဂၢိဳလ္မ်ားက လြပ္လြပ္ေရးလိုခ်င္သလား
ေမးသည္။ ယင္းအခါ လြပ္လြပ္ေရးလိုခ်င္ၾကသည္ဟု လူထုေတြ ့ဆုံပြဲအစည္းအေ၀းတြင္
ေျဖၾကားၾကသလို ရခို္င္ျပည္လြပ္ေျမာက္ေရးပါတီက လည္း မိမိတို ့၏ မူ၀ါဒမွာ
လြပ္လြပ္ေရးသာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုေၾကညာခဲ ့သည္ဟု သိရွိရသည္။ မေလးရွားေရာက္
ရခို္င္လူမ်ိဳးမ်ားမွာ ရခိုင္ျပည္တ၀ွမ္းမွျဖစ္သည္။ေတာ
ေျမာက္ပိုင္းေကာ အေရွ့ေကာ အေနာက္ေကာ အလယ္ေကာ ခ်စ္စဖြယ္ စံုုေနသည္။
ျပည္သူလူထုအသံႏွင့္ ရခို္င္ျပည္လြပ္ေျမာက္ေရးပါတီမွ အသံမ်ားမွာ
ဆက္စပ္ယွက္ႏြယ္္ကာ ဘ၀ဂ္ညံသြားျပီျဖစ္သည္။ ယင္းအသံမ်ိဳးကို က်ြန္ေတာ္သည္
ယခင္ကရခိုင္ျပည္တနံတလ််ားတြင္ ၾကားခဲ့ဖူးျပီ။ ယခုလိုတစုတေ၀းတည္းတြင္
မၾကားဖူးေသး။ က်ြန္ေတာ္ရွိေနလိုက္ခ်င္သည္။ သူတို ့အသံကို မ်က္ရည္၀ဲစြာျဖင့္
နားေထာင္ခ်င္သည္။ ခံစားၾကည့္ခ်င္သည္။ ရင္ကိုတုန္လွဳပ္ေစခ်င္သည္။ သူတို
့အသံကိုၾကားရလ််င္ ေသေပ်ာ္နို္င္ေလာက္ပါသည္။
အဘယ့္ေၾကင့္ဆိုေသာ္ လြန္ခဲ့ေသာ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ-၃၁- -ရက္ေန
့က အေမရိကန္နို္င္ငံ နယူးေယာက္ျမိဳ ့ရွိ ကုလသမဂၢအေဆာက္အဦးေရွ့တြင္
က်ြန္ေတာ္တို ့ အပါအ၀င္ ရခိုင္လူမ်ိုဳးအသံေတြကို ညံေစခဲ ့ျပီ။ ယင္းပုဂၢိဳလ္တို
့မွာ ရခိုင္နို္င္ငံေတာ္က ရခိုင္လူမ်ိုဳးမ်ားျဖစ္သည္။
မည္သည့္ကိုလိုနီျပဳလုပ္ခံထား
လူမ်ိုဳးမ်ားျဖစ္သည္။ သူတို ့ လြပ္ေျမာက္ေနသလို ျပည္တြင္းရွိ ကိုလိုနီျဖစ္ေနေသာ
တိုင္းရင္းသားျပဳလုပ္ခံထားရေသာ သူတို ့အား လြပ္ေျမာက္ေစလိုၾကသည္။ ျပည္ပမွ
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို ့ လြပ္ေျမာက္ေနသလို ျပည္တြင္းမွ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို ့ကလည္း တေန
့့လြပ္ေျမာက္လာရမည္ျဖစ္သည္။ သူတို ့လြပ္ေျမာက္ေရးအတြက္ သူတို
့အသံေပးေနၾကျပီျဖစ္သည္။
ခုလည္း မေလးရွားေရာက္ ရခိုင္နို္င္ငံေတာ္မွ ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားက
ရခို္င္ငံေတာ္ကို ျပန္လည္ရရွိေရးအတြက္ တသံတည္းထြက္ေပၚလိုက္ျခင္းမွာ -၂၁-ရာစု
ရခို္င္လူမ်ိုးမ်ား၏ မဂၤလာအရွိဆံုးေသာ အသံျဖစ္သည္ဟု ထင္သည္။ သူတို ့၏ ့ေရွ့တြင္
ရခိုင္ျပည္လြပ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ
ရကၡေျမဖြါး အသံတည္းဟု ေျပာရလွ်င္ကား လြန္အံ့မထင္။
ခိုင္ေအာင္ေက်ာ္ ( နယူးေယာက္ )