ရခိုင္ရုိးမ။စစ္ေတြ။ ။ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးစီ မံကိန္း ၿပီးစီးလားပါက ကုလားတန္ျမစ္ကုိ မီွပနာ လုပ္ ကုိင္ စားေသာက္ နိန္ကတ္ေတ ျပည္သူတိ အလုပ္လက္မဲ့ၿဖိဳက္လားႏုိင္ေၾကာင္း သိရသည္။
ကုလား တန္ျမစ္ ကုိ အသုံးျပဳ၍ ေဒသခံတိ ငါးဖမ္းျခင္းနန္႔ တျခားရီလုပ္ငန္းတိကုိ လုပ္ကုိင္နိန္ ကတ္ေတအတြက္ စီမံကိန္း ၿပီးစီးလားပါက အဆုိပါ အခြင့္ အေရးတိ ေပ်ာက္ဆုံး လားႏုိင္ ေၾကာင္း ေက်ာက္ တာ္ၿမိဳ႕မွ ၿမိဳ႕ခံ တစ္ဦး က ေျပာျပ သည္။
“က်ေနာ္ရုိ႕ေလ့လာမိသေလာက္ဆုိေက ေဒစီမံကိန္းရာ ၿပီးစီးလားဖုိ႔ဆုိေက ျမစ္ ကုိမွီလုိ႔ လုပ္ကုိင္စားေသာက္နိန္ကတ္ေတ တံငါသည္တိ လုပ္ပုိင္ခြင့္ရဖုိ႔မဟုတ္ဗ်ာယ္၊ ျမစ္ေၾကာင္း ရွင္း လင္းေရး တိ လုပ္ပလုိက္ဖုိ႔ဆုိေက ငါးဖမ္းသမားတိ လုပ္လုိ႔ကား ရဖုိ႔မဟုတ္ဗ်ာယ္၊ ေဒျမစ္ကုိမွီပနာ လုပ္နိန္ ကတ္ေတ လူတိလည္း အလုပ္လက္မဲ့ၿဖိဳက္လားႏုိင္ပါေရ”လုိ႔ ေျပာသည္။
ျမစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေရအ ခါ ျမစ္အတြင္း တံငါသည္တိအတြက္ ငါးဖမ္းေရလုပ္ငန္းတိ ရပ္လားႏုိင္ေၾကာင္း သူကဆက္ေျပာသည္။
“က်ေနာ္ရုိ႕သိရသေလာက္ဆုိေက တန္ ၆၀၀၀ ရွိေရ ရီယုိင္တိ လားဖုိ႔ဆုိခါ ရီအနက္တူးရဖုိ႔ေလ၊ ေသာင္ တိကမ်ားခါ ေက်ာက္စြယ္တိကုိလဲ ေဖာက္ခဲြရဖုိ႔၊ ယင္းေၾကာင္း ျမစ္မာလုပ္စားနိန္ကတ္ေတ လူတိေတာ့ အလုပ္လက္မဲ့ မျဖစ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ရဖုိ႔လားေယ“လုိ႔ ဆုိသည္။
ထုိ႔အျပင္ ကုလားတန္ျမစ္၏ သဘာဝ သယံ ဇာတတိလည္း အဆုိပါ စီမံကိန္းေၾကာင္း ပ်က္စီးလာႏုိင္ေၾကာင္းလည္း ေလ့လာသူတိက ဆုိပါေရ။
ကုလား တန္ျမစ္ အထက္ပုိင္း ပလက္ဘက္ ပုိင္းအတြင္း ရီတိမ္ေသာင္ ၃၀ ေက်ာ္နန္႔ ရီေၾကာင္း ရွိ ေက်ာက္ စြယ္ ၁၀ေက်ာ္ကုိ ေဖာက္ခဲြရဖုိ႔ ၿဖိဳက္ၿပီးေက ကုလားတန္ျမစ္အတြင္း ကုန္စည္ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ဖုိ႔အတြက္ တန္ ၂၆၀ရွိ ရီယုိင္ ၁၀ စင္း ကုိလည္း တည္ေဆာက္ဖုိ႔ရွိေၾကာင္း သိရသည္။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ အတြင္း က စတင္ေရ ကုလားတန္ျမစ္ ဖြံၿဖိဳးေရးစီမံကိန္းကုိ အိႏိၵယႏုိင္ငံက ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီ တစ္ခုၿဖိဳက္ ေတ ESSARက အေကာင္ အထည္ေဖာ္ နိန္စြာ ၿဖိဳက္ၿပီး ကန္ေဒၚလာ ၆၂၉သန္းေက်ာ္ အကုန္က်ခံကာ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ စီမံကိန္းၿဖိဳက္ေတလုိ႔ သိရပါေရ။
အဆုိပါ စီမံကိန္းေရ ရခုိင္ျပည္အတြင္း ျပည္ပရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံ မႈ၏ ဒုတိယ စီမံခ်က္ၿဖိဳက္သည္။ ပထမစီမံ ကိန္း ကုိ တရုတ္ႏုိင္ငံက ဦးေဆာင္နိန္စြာၿဖိဳက္ၿပီး ဒုတိယမွာ အိႏိၵယက ႀကိဳးပမ္းနိန္ျခင္း ၿဖိဳက္ သည္။
ရခုိင္ျပည္တြင္း အင္းအားႀကီးႏုိင္ငံတိက ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈတိရွိေကလဲ ေဒသခံရခုိင္တိမွာ အလုပ္လက္ မဲ့ ျပႆနာကတုိးလာနိန္ဆဲၿဖိဳက္ေတလုိ႔စစ္ေတြၿမိဳ႕တစ္ဦးကသုံးသပ္သည္။
“စစ္ေတြဆိပ္ကမ္း၊ ေက်ာက္ျဖဴ ဆိပ္ကမ္းရုိ႕ အေၾကာင္းကုိေတာ့ သတင္းစာတိမွာ ေကာင္းဖတ္ရေရ အလုပ္အကုိင္ အခြင့္အလမ္းတိ ရလာ ဖုိ႔ စေရ အေၾကာင္းတိ၊ ဇာကဟုတ္ခီဖုိ႔လဲ၊ လုပ္ငန္းခြင္တုိင္းမွာ သူ႔လူနန္႔သူ၊ အလုပ္ရဖုိ႔စြာထား၊ ေက်ာက္ျဖဴ ရုိ႕မွာဆုိေက ဗမာကုမၸဏီတိမွာ လူတိတစ္ခါတည္းပါၿပီးသား၊ ရခုိင္တိကုိဆုိေက ေအာက္ေျခ သိမ့္ေခ် ေလာက္ ရာရွိေရ”လုိ႔ သံုးသပ္ျပသည္။
လက္ရွိမွာေရ ကုလားတန္စီမံကိန္းေၾကာင္း ေလးၿမိဳ႕ေခ်ာင္း အတြင္း ကမ္းေထာင္းတိ ၿပိဳက်ပ်က္စီးလာေၾကာင္းကို ေလးၿမိဳ႕ေခ်ာင္း ေဒသခံတစ္ဦးက ေျပာျပသည္။
“ေဒမွာက ေက်ာက္စ ရစ္တိထုတ္ေတ၊ ကုလားတန္စီးမံကိန္း၊ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းမွာ အသုံးျပဳေရ၊ ယင္း ပုိင္ ေက်ာက္စရစ္တိ ထုတ္ဖန္မ်ားလုိ႔ ေလးၿမိဳ႕ေခ်ာင္းမွာ ကမ္းေထာင္းတိ ၿပိဳက်လာဗ်ာ၊ ေနာက္ငါးႏွစ္ ဆုိေက ေလး ၿမိဳ႕ေခ်ာင္းေဒသ အတြက္စုိးရိမ္ရေရ “လုိ႔ အဆုိပါ ေဒသခံက ေျပာသည္။
ကုလားတန္ စီမံ ကိန္းကုိ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွာ အၿပီးသတ္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ စီစိုင္ထားၿပီး စစ္ေတြ ဆိပ္ကမ္းအတြက္ ဆီးရုံ အေနာက္ ဘက္ရွိ အင္းေပါက္ဝနန္႔ စစ္ေတြေဖာင္ေတာ္ၾကားအတြင္း ကမ္းနားလမ္းမွာ အဆုိပါဆိက္ကမ္းကုိ တည္ ေဆာက္နိန္စြာ ၿဖိဳက္သည္။
“ဆိပ္ကမ္း ေဆာက္ဖုိ႔ သတ္မွတ္ထားေရနိန္ရာက တန္ ၄၀၀၀ ရွိေရ စစ္ေတြေဖာင္ေတာ္နန္႔ အပါးေခ်ေဆာက္ပါဖုိ႔၊ တန္ ၆၀၀၀ ရွိေရ ဆိပ္ခံတံတားနန္႔ ခ်ဲ႕ကပ္ တံတား တစ္ခုပါ ပါဖုိ႔ ၊ ပြိဳင့္နန္႔မဆုိင္ပါ၊ ပြိဳင့္ကမ္းၿခီက အလြတ္ပါရာ၊ အဂုကလက္ရွိ စစ္ေဆြေဖာင္ေတာင္နန္႔ကပ္ပနာ လုပ္ နိန္စြာပါ၊ ပိြဳင့္ထိ မေရာက္ ပါ”လုိ႔ အဆုိပါလုပ္ငန္းခြင့္နန္႔ နီးစပ္သူတစ္ဦးက ေျပာျပသည္။
အဂုအခါ စီမံကိန္း အတြက္ ကမ္းၿခီကုိ ၿမီသားတိနန္႔ ဆည္ဖုိ႔ျခင္း၊ သဲဖုိ႔ျခင္းစေရလုပ္ ငန္းတိ ေဆာင္ရြက္မႈအဆင့္ရာ ရွိသိမ့္ ေၾကာင္း သိရသည္။
စီမံကိန္းအရ ျမစ္တြင္းလားလာဖုိ႔ ရီယုိင္တိ အတြက္ အလ်ား ၅၂ မီတာ၊ အက်ယ္ ၁၅. ၂ မီတာရွိေရ ဆိပ္ခံတံတား တခု၊ တန္ (၆၀၀၀) ရွိ အလ်ား ၂၀၉ မီတာ၊ အက်ယ္ ၃၅. ၂ မီတာရွိ ဆိပ္ခံတံတား တစ္ခုနန္႔ အလ်ား ၁၀၄ မီတာ အက်ယ္ ၉.၅ မီတာရွိ ခ်ဥ္းကပ္ ဆိပ္ခံ တံတား တခု စု စုေပါင္း ဆိပ္ခံတံတား သုံးခု ရွိလာဖုိ႔ၿဖိဳက္ေၾကာင္း သိရသည္။
စစ္ေတြဆိပ္ ကမ္းက တဆင့္ စစ္ေတြနန္႔ ပလက္ဝထိ ျမစ္ေၾကာင္းလမ္းေရ ၂၂၅ ကီလုိမီတာ (၁၄၀ မုိင္) ရွိၿပီးေက ၆၂ ကီလုိမီတာ (၃၈မုိင္) ရွိေရ နယ္စပ္အဝီးၿပီးလမ္းမအၿဖိဳက္ ပလက္ဝၿမိဳ႕ကနိန္ွ တဆင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ အေရွ႕ ေျမာက္ဖက္ မီဇိုရမ္ျပည္နယ္ နယ္စပ္သို႔တေရာက္ ဆက္သြယ္ေဖာက္လုပ္ဖုိ႔ ၿဖိဳက္ ေၾကာင္းသိရသည္။
စစ္ေတြၿမိဳ႕နန္႔ ပလက္ဝၿမိဳ႕နယ္ စက္ျပတ္ျပင္ေက်းရြာ အၾကားကို ရီေၾကာင္း လမ္းအၿဖိဳက္ ကုလားတန္ျမစ္အတုိင္း အသုံးျပဳဖုိ႔ၿဖိဳက္ၿပီးေက စက္ျပတ္ျပင္ကတဆင့္ အိႏိၵယႏုိင္ငံ အရွ႕ေျမာက္ဖက္ပိုင္း မီဇုိရမ္ျပည္နယ္သုိ႔ ကုန္းလမ္းအၿဖိဳက္ အဝီးၿပီး လမ္းမ ေဖာက္လုပ္ပနာ အသုံးျပဳလားဖုိ႔ ၿဖိဳက္သည္။
အဆုိပါ စီမံကိန္းကုိ အိႏိၵယအနိန္နန္႔ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ကပင္ ကမ္းလွမ္းမႈရွိခရာ ၁၉၉၉ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ က အတည္ျပဳ လက္ခံခၿပီးေက ၂၀၀၈ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွာ ဒုတိယဗုိလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး ေမာင္ေအး၏ အိႏိၵယ ခရီးစုိင္ မွာ ႏွစ္ႏုိင္ငံသေဘာတူ လက္မွတ္ရီးထုိး ခစြာၿဖိဳက္ ေၾကာင္း သိရသည္။