Wednesday, July 20, 2011

လက္ဟိစာသည္ပင္ ရခိုင္စာျဖစ္ေတ

မၾကာမၾကာ အျငင္းပြါးနိန္ရေရ ဖတ္နီရေရ ရခိုင္စာပီနန္႕ပါတ္သက္လို႕ က်ေနာ္အျမင္ေခ်တခုကို တေစ့ေခ်ေလာက္ တင္ျပခ်င္ပါေရ။ က်ေနာ္က ဘာသာေဗဒပညာရွင္တေယာက္မဟုတ္ေတပိုင္။ သုေတသီတေယာက္လည္း မဟုတ္ဆိုစြာ အယင္ဆံုး နားလည္ထားဖို မိတၱာရပ္ခံခ်င္ပါေရ။ အမွားအ ယြင္းတိပါလားခေကေလ့ ခြင့္လႊတ္ကတ္ဖို႕ ေတာင္းပန္ပါေရ။


ေဒနိန္႕ က်ေနာ္ရို ေျပာေျပာနီကတ္ေတ ရခိုင္စာဆိုစြာ ဇာစာကို ေခၚဆိုစြာပါလည္း။ ေဒစာနန္႕ ပါတ္သက္လို႕ က်ေနာ္ရို႕ ရခိုင္အမ်ိဳးသား အခ်င္းအခ်င္းၾကားထဲမွာ စိတ္ဝမ္းကြဲစရာတိ ျဖစ္လာႏိုင္ ပါေရ။ မဆလ အစိုးရလက္ထက္ ဦးေနဝင္းက ဦးဘေစာ ကို ဝန္ႀကီးတင္ျပီးေက ေက်ာက္ျဖဴမွာ ေကာလိပ္ေက်ာင္းခ်ပီးေရ ယင္းစြာက စစ္ေတြကေက်ာင္းသားတိက မေၾကနတ္လို႕ ရန္ကုန္မွာ ေက်ာင္းလားတက္ကတ္ေတ။ ေကာင္းမၾကာခင္ ဦးသာေက်ာ္ ဝန္ႀကီးျဖစ္လာေရခါ ေက်ာက္ျဖဴ ေကာလိပ္ကို စစ္ေတြသို႕ေျပာင္းပလိုက္ေတ။ ယေက ေက်ာက္ျဖဴက ေက်ာင္းသားတိက မေၾကနတ္ လို႕ ရန္ကုန္မွာ ေက်ာင္းလားတက္ကတ္ေတ။ ေယနန္႕ ရခိုင္မွာ ေတာင္ပိုင္း ေျမာက္ပိုင္း ဆိုျပီးေက ခြဲျခားလာေရ။ ယင္းပိုင္း ဗမာတိသြီးခြဲမူကို က်ေနာ္ရို႕ခံရချပီးယာ။ ေယနန္႕ သခၤန္းစာ ယူကတ္ရပါဖို႕။


ေဒဂုလည္း က်ေနာ္ရို႕ သတိထားကတ္ရဖို႕စြာတခုက က်ေနာ္အထက္က မီးခေရ ရခိုင္စာဆိုစြာ ဇာစာကို ေခၚခ်င္စြာပါလည္း။ က်ေနာ္ရို႕မွာ ရခိုင္စာဆိုစြာ ဟိျပီးသားပါ။ သီးသန္ထြင္ပနာ ရြီးစရာမလိုပါ။ ေအဂု ေျပာေျပာနီကတ္ေတ ရခိုင္စာဆိုစြာမွာ စကားေျပာအသံထြက္နန္ ရြီးသားမူကို ဆိုလိုစြာထင္ပါေရ။ ယင္းပိုင္ဆိုေက ဇာဖက္က လီသံနန္ ေျပာဆိုစြာကို အတည္ယူပနာ ရခိုင္စာဆိုျပီး ေက သတ္မွတ္ပါဖို႕လည္း။ စစ္ေတြလီသံ ေျပာေရစကားသံကို ယူျပီးေက ရြီးဖိုလား။ ရမ္းျဗဲလီ သံေျပာေရ စကားသံကိုယူျပီးေကရြီးရဖို႕လား။ လက္ဟိအေျခအနီအရ က်ေနာ္ရို႕မွာ စံထားပနာ ရြီးဖို စာမဟိပါသိမ့္။ ဂြ။ အမ္း။ သံတြဲ စေရ ျမိဳ႕နယ္က သူရိုအသံထြက္နန္ ရြီးနီကတ္စြာကို ရခိုင္စာမဟုတ္ ဆိုျပီးေက ေျပာလိုက္ေက ဇာစာက ရခိုင္စာပါလည္းလိုမီးလာေရခါ ဇာစာကို ရခိုင္စာလို႕သတ္ မွတ္ျပီးေက ေျပာပါဖိုလည္း၊ ယင္းလူတိကိုရမ္းျဗဲလီသံ။ စစ္ေတြလီသံနဲစာမရြီးလို ရခိုင္မဟုတ္ဆိုၿပီး ေက ေျပာလို႕ရပါဖိုလား။ ရခိုင္စာပီးအရြီးအသားနန္႕ ပတ္သက္လို႕ ျငင္းခံုနီကတ္စြာေရ တေယာက္ နန္႕တေယာက္ စိတ္ဝမ္းကြဲျပားမူတိကို ျဖစ္ေပၚလာစီတတ္ပါေရ။ ေယနန္႕ေဒအျပဳအမူတိကို ေရွာင္ရွားကတ္ရပါဖို႕။


ေနာက္တခု က်ေနာ္တင္ျပပါအံုးမယ္။ ဘာသာေဗဒ ပညာရွင္တိ၏ သုေတသနျပဳခ်က္အရ ကမၻာမွာ “စာ”ဆင္းသက္လာစြာေရ ၄ မ်ိဳးရာ ဟိေရလို႕ ေလ့လာမွတ္သားဖူးပါေရ။ ယင္းစာတိမွာ-



၁။ ေရာမစာ

၂။ အရ္ပီစာ

၃။ ပါခ်န္စာ

၄ ျဗမၼဟီးစာ ဆိုျပီးေက ျဖစ္ပါေရ။



က်ေနာ္ရို႕ (ရကၡ၀႑) (ရခိုင္စာ)အကၡရာကို ေအဒီ ၄-ရာစုမွာ (ျဗမၼဟီးအကၡရာ)ကတဆင့္ပြားပါေရ။ ယင္းနည္းတူ မြန္စာပီးကိုလည္း ေအဒီ ၈-ရာစုမွာ ျဗမၼဟီးစာက ပြါးပါေရ။ ဗမာစာလို႕ ေျပာနီကတ္ေတ လက္ရွိသံုးစြဲနီေရစာကို ေအဒီ ၁၁-ရာစုမွာ ပ်ဴစာ၊ မြန္စာ၊ ရကၡ၀႑အကၡရာေက်ာက္စာ ရို႕ကတဆင့္ ပြါးထားစြာလို႕ မြန္လူမ်ဳိး သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာ ႏိုင္ပန္းလွက ေျပာဖူးပါေရ။ ေဒနီရာမွာ သတိတခု ျပဳမိစြာက မြန္စာပီနန္႕ အခုလက္ဟိသံုးနီေရ ဗမာစာလို႕ ေျပာနီေရစာနန္႕ ဆက္စပ္မႈတိ စေကေလာက္ မဟိပိုင္တြိပါေရ ဗမာတိ၏ အေစာဆံုး ေက်ာက္စာတိ အရြီးအသားတိေရ က်ေနာ္ရို႕ ရခုိင္လူမ်ဳိးတိ အခုလက္ဟိ ေျပာဆိုနီကတ္ေတ အသက္ထြက္နန္႕ တူနီစြာကို တြိရပါေရ။ ယင္းစြာတိကုိၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ (ရကၡ၀႑အကၡရာ) ကတဆင့္ ပြါးထားစြာလို႕ ေျပာလို႕ရပါေရ၊ အထက္တန္းပညာဦးစီးဌာန ညႊန္ၾကားေရးမႈခ်ဳပ္ ဆရာႀကီး ဦးစံသာေအာင္က ”ေအဒီ ၆-ရာစု မတိုင္မွီ ရခုိင္ျပည္သံုး အကၡရာမ်ား“ ဆိုေရနာေမနန္႕ စာအုပ္တအုပ္ ထုတ္ဝီဖူးခပါေရ ယင္းစာအုပ္၏ အမွာစာမွာ ”လက္ရွိသံုးနီေရ စာသည္ပင္လ်င္ ရခိုင္စာျဖစ္သည္“ ဆိုပနာ ရြီးထားစြာကို တြိရပါေရ။ ယင္းစာအုပ္ကိုထုတ္ျပီးလို႕ ေကာင္းမၾကာခင္မွာ ပုသိမ္ဆီးရံုမွာ ဆရာၾကီး ဆံုးလားခေရ။ တခ်ဳိ႕ ကေျပာကတ္ေတ ဗမာတိ ဆီးထိုးပနာ သတ္ပလိုက္ကတ္ေတလို႕။


ေယနက္ က်ေနာ္ဆိုလိုခ်င္စြာက ကိုယ့္စာကို သူမ်ားစာျဖစ္ေအာင္ မလုပ္ပလိုက္ကတ္ဖို အထူးတိုက္ တြန္းခ်င္ပါေရ။ က်ေနာ္ရို႕မွာ စာဟိျပီးသားပါ လက္ဟိသံုးနီေရစာစြာ က်ေနာ္ရို႕ ရခိုင္စာျဖစ္ပါေရ။

ဥပမာတခုအနီနန္႕ က်ေနာ္တင္ျပခ်င္ပါေရ (စကားေျပာအရြီးအသားနန္႕။ စာအရြီးအသား ႏွစ္မ်ိဳးဟိ ပါေရ။)စာအရြီးအသားမွာ ”ဦးသာလွသည္ ေက်ာင္းသိုလားသည္။ ဗမာအရြီးအသား- ဦးသာလွသည္ ေက်ာင္းသိုသြားသည္။ (စကားေျပာအရြီးအသား၊ ဗမာအသံထြက္ ဦးသာလွ ေက်ာင္းသို႕သြားတယ္၊ ရခုိင္စကားေျပာ အရြီးအသား-ဦးသာလွ ေက်ာင္းကို လားေရ။


က်ေနာ္ရို႕စာကို ဗမာတိက ယူထားစြာရာျဖစ္ေတ။ က်ေနာ္ရို႕က ဗမာတိပါးက ယူထားစြာမဟုတ္ပါ။ ေယနန္။ နဂို ဟိနီျပီးသားစာကို သူမ်ားစာ မျဖစ္လားေအာင္ အားလံုး ဝိုင္းဝန္းထိမ္းသိမ္းလားကတ္ ပါေမလိုတိုက္တြန္းလိုပါေရ။



ခုိင္ဘခင္
နယူးေယာက္


ပုဂံေက်ာက္စာ/ ရခိုင္အသံထြက္

ကၠယ္ရွဳပ္ပုရွာကာ (ေအရႊီဘုရားကား) (ၿမေစတီေက်ာက္စာ၊ ၿမန္မာ-၄၇၄)
အဖူရစိယ္ (ဖူးရစီ) (ၿမေစတီေက်ာက္စာ၊ ၿမန္မာ-၄၇၄)
ပီယဧအ္ (ပီးဧ့) (ၿမေစတီေက်ာက္စာ၊ ၿမန္မာ-၄၇၄)
ၿသက္မိရအာ (ေအာက္မိရကား) (ၿမေစတီေက်ာက္စာ၊ ၿမန္မာ-၄၇၄)
သက္သိယ္ (သက္သီ) (စခီပုနာေက်ာက္စာ၊ ၅၃၀)
ၾကီမံု (ၾကီးမံု) (သူေဌးမုခ္ဂူဘုရား၊ ၅၅၉)
လွဴခေသာ (လွဴခေသာ) (ငါေပါင္သင္ေက်ာက္စာ၊ ၅၃၇)
စာတီ (စာတီ) (သူေဌးမုခ္ဂူဘုရား၊ ၅၅၉)
ဟုေတၱ (ဟုတ္ေတ) (ဇမၺဴရာဇိဘုရား၊ ၅၅၈)
ရိယ္ကန္ရိယ္တြင္တန္ထာ (ရီကန္ရီတြင္းတန္ထား) (သင္ၾကီးေညာင္ခုပ္၊ ၅၆၉)
ၾကိယ္ဆိမီတိုင္ (ၾကီးဆီမီးတိုင္) (ပုဂံၿပတိုက္ အမွတ္ ၈၂၊ ၅၇၃)